Första personen flykting: Gravid Aysha lämnade Syrien för Tyskland | Polkadotsinthecountry.com

Första personen flykting: Gravid Aysha lämnade Syrien för Tyskland

Vad driver en kvinna att lämna sitt hem och land mitt i natten och bli flykting? Corinne Redfern reste från Grekland till Tyskland med gravida Aysha och hennes två små barn att ta reda på varför hon lämnade Syrien - och vad framtiden har för henne

'Jag tycker inte om att tänka på mig själv som flykting. Jag brukade bo i en vacker del av Aleppo, och jag tillbringade mina tjugoårsåldern som studerar mänskliga forsknings, reser landet och arbeta som civilingenjör för regeringen. Jag träffade min man för sex år sedan, när jag var 34. Han var läkare, men jag minns att introduceras till honom och inte är att fussed. Han, å andra sidan, ganska mycket genast ombedd att gifta sig med mig. Till slut gav jag in - Jag tror att jag visste inuti det var han. Från och med då, var vi oskiljaktiga. Vårt hus var gamla och vackra, med stora, högt i tak, vita väggar och klinkergolv. Vi tillbringade våra dagar på jobbet och våra kvällar med vänner - äta ute, lyssna på musik... Att vara normal.

I början var jag inte rädd när saker och ting börjat förändras. Jag trodde inte att det skulle påverka mig. Men efter månader av rebellsoldater som slåss mot president Bashar al-Assad, bomberna började falla. Alla de olika grupperna började attackera varandra, och sedan ISIS började försöka att ta över landet också. Jag är en palestinsk, men kriget mot Gaza var ingenting jämfört med detta. Det fanns inget rinnande vatten, ingen elektricitet. Regler började verkställs i vissa områden, som förbjuder oss från att hålla foton på våra telefoner, från att använda amerikanska produkter, från att gå utanför after dark. Om du inte lydde, försvann dig. Vi slutade att lämna huset på natten och slutade träffa vänner. Jag brukade ligga vaken hörsel bomberna faller, undrar om vi skulle göra det genom natten liv.

load...

Jag fortsatte att gå till jobbet, men det fanns inget att göra. Bortsett från kriget hade allt avstannat. Om du gick ner på gatan, har du inte se någon. Alla var utom synhåll, gömd i ryggen rum i deras taklösa hus, bakom murar som hade blåst sönder. När jag födde min första dotter, Sham, kunde min familj inte korsa landet för att träffa henne i över ett år. Jag var bara några månader gravid med mitt andra barn, Bisan, när de började bomba gatan vi bodde på. Med Sham i mina armar, tog jag en påse med mitt pass och sprang. Vi hyrde ett annat hus i en annan, förmodligen säkrare, en del av staden. Då maten började ta slut, och vi befann oss äta torrt ris för varje måltid. Men det var det minsta av mina bekymmer.

Det var först i april i år, när jag blev gravid för tredje gången, som jag accepterade vi var tvungna att gå. Jag planerar inte att ha ett barn - i början, ville jag för att dö i mig. Bättre det än att växa upp i ett land fullt av rädsla. Sham och Bisan var två och tre, men de har aldrig spelat utanför. De kunde inte gå till dagis - de kanske inte gå i skolan. Ändå gjorde min man inte vill komma med oss ​​- som läkare, känner han behövde det. För fem månader, hävdade vi varje dag. Men till slut, lät han oss gå. Det sista han sa till mig var att jag var tvungen att hålla mig och våra barn säkert, eftersom vi är hela sitt liv. Om jag inte gjorde det, sade han, då smärtan inte skulle vara värt det.

Säger adjö

load...

Man skulle kunna tro att du behöver resväskor att röra sig över hela världen, men när det kommer till kritan, du bara behöver er. Om du har tillräckligt med besparingar, kommer folk att ta dig överallt - även över gränserna.

Jag laminerade våra födelsebevis och min examen, och packade en väska med medicin, plåster och en förändring av kläder för mina döttrar. Jag är muslim, men jag brukar inte bära huvudduk, så jag förklädd själv i en niqab som täckte mitt hår, min hals och min kropp att locka mindre uppmärksamhet, och jag svepte mitt pass i plastfolie och bundna till min mage. Och sedan, en tidig morgon i september, grät jag adjö till min make och gick ut ur staden. Tillsammans vi gick och gick. Jag bar Bisan och Sham hållit jämna steg tillsammans mig. Om Sham tröttnade, skulle jag berätta för henne barnet i min mage var trött också, och det var därför jag inte kunde bära henne. På natten, smugglare visade oss till ett rum med cirka 20 andra människor. Sedan gick vi lite mer. När vi närmade Turkiet, vi betalade en förare att ta oss över gränsen - Vi tillbringade fyra timmar gömda på baksidan av sin bil som vi passerade checkpoints, innan du tar en 14-timmars buss till Izmir, en stad vid kusten. Vid 2:00, fann vi ett hotell, och tillbringade tre dagar gömmer sig där. Vi lämnade inga för någonting - inte för mat, inte för frisk luft. Ingenting var värt risken att åka fast och skickas tillbaka.

Så småningom kom en annan smugglare att säga att han skulle ta tre av oss till Europa för 1 €. Han satte oss på baksidan av en van med cirka 30 andra, och ingen visste vart vi skulle. Sedan skrek åt oss att komma ut, och de fick oss att gå i timmar genom en skog. Det var tidigt på morgonen när vi stannade vid en clearing. Överallt du tittat fanns skräp: tomma flaskor, burkar, omslag, och gamla bitar av mat staplade, inches djup. Vi gjordes för att sitta på den och vänta. Det fanns ingen skugga, och ingen annanstans att gå. Fler och fler människor hålls anländer och värmen från solen slå ner på våra ansikten. Jag hade bara en flaska vatten, och jag var så rädd för den att ta slut, jag bara använde det för att väta Sham och Bisan läppar när de grät.

Det var kväll vid den tidpunkt då män återvände och tog oss till vår båt. Jollen guppade upp och ner, hotar att välta och kasta oss alla, och jag kände illamående när jag bar Sham och Bisan ombord. Mer än 50 av oss möjlighet i, allt var våt, och jag kunde inte röra mina armar eller benen. Även flytvästar erbjuds lite uppmuntran. Om du inte kan simma, har du inte en chans. När vi nått den norra stranden av Lesvos i Grekland, jag kunde inte tala. Jag tryckte bara mina döttrar till mig och snyftade.

Crossing Europe

Det var natten när vi nådde Kara Tepe, huvudlägret i södra delen av ön. Vi fick inte ta taxi eller bo på hotell - trots att de var tomma, och jag hade pengar. Med hjälp av ljus från en telefon, snubblat vi genom mörkret mot tälten. Vassa stenar sköt genom presenning groundsheet och tillplattade ut kartonger består våra sängar. På arabiska hade någon skrivit en bön till Allah i filtspets. Våra kläder var fortfarande våt från havet, men det fanns inget att byta till. Sham och Bisan sov, men jag låg där i timmar, frossa och rädd.

På morgonen lägret var upptagen. Två tusen personer hade kommit under natten, och luften var tjock med ammoniak och flugor. Jag visste inte vart man vänder sig, som att prata med eller hur saker och ting fungerade, så jag satt i tältet och väntar på våra saker för att torka. Högtalare berättade att bilda en kö för att registrera och kravallpolis stämplat på marken. Jag lånade kläder för Sham från en närliggande familj och tog henne till toaletten, men en man sköt förbi henne och hon föll i den smutsiga, stank fyllda lera. Tårar fyllde mina ögon och hon kramade min hand. ”Gråt inte,” sade hon till mig, och naturligtvis jag grät mer.

Efter registreringen bokade jag biljetter för att resa till Kavala. För nio timmar, vi satt på ett fartyg, medan grekiska män stirrade på mig och muttrade i andan. Bisan och Sham växelvis squabbled och sov. De nästa 1500 kilometer passerade i en oskärpa. Tåget efter tåget efter buss efter buss. Thessaloniki Idomeni till Gevgelija att Slanishte till Preševo ​​till Belgrad till Kanjiža till Horgos att Röszke till Hegyeshalom till Nickelsdorf. Den ena foten framför den andra, ett steg i taget. Yazan, en 19-årig från Damaskus, såg mig kämpar, och satte Sham på sina axlar medan jag genom Bisan. I Serbien maffian var överallt, försöker tjäna pengar på vår kamp. De satte på falska bussar och skulle ta ut dubbelt så mycket. I Ungern, vi hade tur - gränsen inte hade stängt, men vi tillbringade två timmar låst på ett stillastående tåg. När vi nådde Wien, skulle jag knappast sov i tre dagar. Min rygg värkte, min bula ont, och allt kändes slick med svett och damm. Vi köade i sex timmar för att köpa biljetter till München. Bisan grät medan Sham satt tyst i en främling armar. Den natten, jag hittade en lägenhet. Jag WhatsApped min make från mitt rum. Jag hade en liten roller flaska hans rakvatten, som jag höll på näsan för att få sova.

Nästa dag tog vi tåget. Jag tittade ut genom fönstret på de gröna fälten. Men på Salzburg tåget stannade och poliser skrek åt oss att gå iland. Såvida du inte kom från EU, kunde man inte korsa. En arabisk taxichauffören tog synd om oss och berättade hur man reser till Tyskland till fots. Vi tog en buss till en by nära gränsen, och sedan vi gick bara över bergen. Jag hade aldrig brydde sig om att göra det till Tyskland före - Jag ville bara få ett säkert ställe. Men när jag gick förbi skylt med texten ”Bundesrepublik Deutschland”, låter jag nästan min vakt.

Framtiden

Naturligtvis, det var det inte. Polisen tog alla 55 minuter att vända upp. De såg oss väntar vid sidan av vägen, och kunde berätta från våra väskor och våra kläder och vår hud att vi skulle korsade in i landet illegalt. Vi ställdes på baksidan av ett upplopp van och drivs till en polisstation nära Freilassing. Under tre timmar, ifråga översättare oss: ”Hur hade vi vetat hur man får in Germany?”, ”Hade vi betalat någon att ta oss?”, ”Var vi vill gå?” På 11 de sa att vi kunde gå till tågstationen, om vi betalat 50 € för en taxi. Vi fick olikfärgade armband - den typ du skulle få om du går till en festival eller en fest - och vid midnatt, var vår grupp togs till München. En timme in resan, Sham hade en mardröm och vaknade skrikande.

Jag vet inte vad jag hade förväntat mig när jag kom till München - Jag var bara på väg till den säkraste platsen jag kunde tänka på, där vi kunde bida vår tid innan han återvände till Syrien när kriget är slut. Alla jag känner vill gå tillbaka. Jag trodde att jag skulle kunna göra vänner i Tyskland, eller starta att lära sig språket. Men på vår första natten, var vi tvungna att sova på en bänk, och nästa, vi togs till en gammal arméns baracker. Då mitt pass beslagtogs, och hittills har ingen berättade för mig när jag får tillbaka den. Det är kallt här, och vi alla har influensa, men det finns inte någon medicin. Jag är rädd för att bli glömt, och ibland jag känner mig så ensam är det svårt att inte gråta hela tiden.

Jag vet att vi är säkra, och jag vet att vi har tur, och det betyder allt. Men det börjar slå mig att komma till Europa är inte slutet på våra problem. Att ta sig till Europa var bara början.'

LÄS OM Marie Claire resa från Grekland till GERMANYHERE.

HUR DU KAN HELPIf skulle du vilja donera till International Rescue Committee, som arbetar i läger över hela Grekland, Makedonien och Turkiet, besök rescue.org. Läkare Utan Gränser ger medicinsk hjälp och stöd till flyktingar i hela Europa. Besök msf.org.uk.

Relaterade nyheter

Myleene Klass: Barnmisshandel i Tanzania

Hur klimatförändringar skapar fler barnbröllop

Apple fbi

Post Rapporter

Gå med i vår #Sharethelight-kampanj för att utbilda och bemyndiga kvinnor

Flyktingmötet 2018: Kvinnors historier från Syrien

# efterseptember11: Erfarenheter av rasism och islamofobi efter 9-11

Post Rapporter

Den nya rik: Hur vi verkligen spenderar våra pengar

Katherine Cambareri: Vad hade du på våldtäktskläder

#burkiniban: Detta är vad som händer när polisen berättar för kvinnor vad man ska ha på stranden

Post Rapporter

Ensamhet: Hur man bekämpar det i den digitala tiden

Mors dag i Ghana: Vilken mammas dag ser ut i Ghana

Amber amour: Varför jag instagramed min våldtäkt